onsdag 4 juli 2012

Småfix och provkörning...

Nu är det dags för att montera ihop allt, polera upp ångmaskinen och provköra.
Det rostfria höljet över ångpannan hade ett flertal bucklor. Dessa knackades bort försiktigt på följande vis.
Höljet läggs på en träbit av hårt träslag. I mitt fall en ek, men i brist på annat funger en vältorkad gammal björkbit bra. Exempelvis en ny träbit av gran är oftast lite för mjuk. Träet måste inte följa plåtens form helt men ska vara rak plan o fin samt följa plåtens bågform hyfsat.
Därefter tar man en lätt rund blankslipat duralhammare i lätt aluminium. Knacka sedan ut bucklan mycket försiktigt det räcker att knappt nudda plåten. Är man osäker kan man hålla i själva hammaren och knacka försiktigt istället för att hålla i skaftet. Det sista av bucklan så gnider man ned genom att bara gnugga hammaren försiktigt över plåten. Använd INTE stålhamamre, snickarhammare eller hammare för vanligt plåtslageri, de är för tunga och grova, de gör mer skada än nytta.
Bucklorna på plåten över ångpannan markerade med pilar och ringar.
Efter att bucklorna i plåten knackats och gnidits bort polerades allt med Autosol. Höljet hade vid något tillfälle överhettats till följd av att blånader uppstått. dessa blånader och de sista märkena efter bucklorna försvann helt efter Autosolpoleringen. Resultatet: Godkänt.
Så här blev slutresultatet, godkänt.

Ivrig som man är, har nu ångmaksinen monterats ihop igen och klar för sin första provkörning. Det finns massor kvar att göra, fixa till säkerhetsventilens vikt. Ångvisslan fungerar inte, uppsamlaren för ångmaskinens vatten som bildas i cylindern finns inte med mera med mera men den kan i alla fall testas nu, och den fungerar över förväntan så filmen på första provkörningen kommer här.....
Många saker finns kvar att göra men nu vet jag i alla fall att den fungerar.
Det var allt... Fortsättning följer....

2 kommentarer:

  1. Ser ju bra ut det där. Jag har nyligen plockat farsans gamla D8 och D16 ur förråd och ska till att rengöra och restaurera lite (byta packningar och så, åtminstone), men de är ju i betydligt bättre skick än vad den där D24:an tycks vara. D16 får jag nog plocka isär lite, dock, eftersom tabletthållaren har fastnat under pannan. Det ska bli kul när jag kommer till stadiet att det går att få igång maskinerna, däremot, det är många år sedan farsan körde dem nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, känner mig rätt nöjd nu när jag vet att den fungerar. Jag skulle också vilja ha en D16 så jag hade haft en mittemellan modell. Vi får väl se hur det blir med det man visst är det rätt kul med ångmaskiner...
      De brukar klara av att stå länge, delarna är ju i rostfritt och packningar o vissa an delar finns ju att få tag i.

      Radera