Kontoll av delar. Hela ångmaskinen är isärplockad och de skador och det slitage som uppstått genom decennier av uppenbar misshandel och okunskap av tidigare ägare visar sig allt mer. Trots detta så hade viktigaste och vitala delarna som exempelvis cylinder, kolv, ventilmatning, reversering, manometer samt svänghjulets lagring och upphägning klarat sig otroligt bra och är ett utmärkt renoveringsobjekt. Säkerhetsventilen behöver extra kontroll och andra delar ska synas men trots skicket så är den i bättre kondition än väntat och är nu rätt säker på att jag kommer att lyckas få den att fungera igen.
OVAN:
Pannan delvis isärtagen, Någon galning har tidigare försök löda fast tryckröret i mitten till resultat att kontaktytorna i koningen av tryckpipan är helt igensatt av tenn och dessutom otät. Detta måste göras rent från tenn och fixas till.
OVAN: Själva ångmotorn med ventil, kolv och svänghjul.
OVAN: Själva basplattan allt sitter på skitig och färgen är dålig. Vi får se vad som beslutas efter grundlig tvättning och rengöring.
OVAN
Själva cylinderventilen samt styrningen isärplockad. Styrventilen (rakt under svänghjulet, i gulatig mässing) är inte farligt sliten, den får tjänstgöra ett tag till. Alla styrningar och lager har rengjorts och smorts upp. Inget märkbart glapp så det är bara att plocka ihop och köra. Skönt för annars hade det blivit mycket extra arbete.
Det var allt denna gånge. arbetet fortsätter när jag får tid och lust. Då ska jag redogöra för diverse reparationer och tillverkning av nya delar som inte finns att köpa.
Kul - har köpt en i något bättre skick och följer ditt projekt med spänning.
SvaraRadera// Anders
Jo jag har kommit en bit på vägen med detta nu och har lite nytt som jag kommer att lägga upp snart.
SvaraRadera/Jonas