torsdag 15 mars 2012

Dags att ta reda på lite fakta....

Under arbetets gång av renoveringen har jag fått ägna mig åt ett evigt "Googlande" efter info, haft lite kontakt med de som säljer delar samt annat detektivarbete.

Det första framsteget var att hitta ett PDF dokument som är väldigt informativt, där de olika typerna från olika eror genom åren finns beskrivna och hur de kan kännas igen.
PDF Dokumentet är på engelska och har även  informativa bilder Filen kan kan laddas ned HÄR och var det första som lästes noga innan vidare arbete fortskred. Här finns de olika typer av gängor, basplattor, pannor, säkerhetsventilernas arbetstryck, färger, koder... kort sagt det mesta som kan vara bra att veta.
Jag kunde ganska snart konstatera att om delar saknas på en äldre maskin går det mesta att ersätta med nytt men inte allt på långa vägar. Viktiga delar såsom säkerhetsventil har en annan gängning från någon gång under 90 tal och framåt, min är från tidigt 70 tal. Inte heller den nya skorstenen passade då den uppenbarligen har något mindre diameter i sin nedre ände mot den gamla maskinen. Att köpa ett färdigt tillbehörskit med de vanligaste reservdelarna resulterade i att flera delar inte passade, medan andra passade perfekt direkt.
Bilden visar en annan ventil till en Mamod ångmaskin men den som finns är av exakt samma vikt/hävarms typ
Att få en fungerande säkerhetsventil och ångvissla blev således ett av de första projekten. Som tur var fanns det mesta av ventilen kvar och fungerade. Den typen jag har är nog mest avsedd som ångvissla och består av en säkerhetsventil av hävarmstyp för vikt samt att det på sidan av denna ska sitta en ångvisselpippa. Själva visselpipan saknas men ventilen och hävarmen finns men vikten saknas.


BILD OVAN: Själva säkerhetsventilen med tillhörande hävarm följde med, något som skulle visa sig vara väldig tur. Själva visselpipan på sidan av ventilen har lossnat och saknas. Vikten saknas men ska väga 25 Gram. Dagens gängning i de nya säkerhetsventilerna passar inte dessa maskiner men det förefaller som att nya visselpipor samt lock för smörjningen däremot passar eftersom de alltid haft samma M6 gängning, men i skrivande stund är jag dock lite osäker på detta. Det enda jag vet säkert är att samtliga gängor för visselpipa, säkerhetsventil samt lock för smörjning är helt vanlig M6 på denna gamla 70-tals maskin.


Det främre skruvlocket för påfyllningshålet i pannan har ersatts med ytterligare en annan något modernare tryckventil av fjädertyp (Den modernare Fjäderventilen syns ej på denna bild) och tydligen gjordes detta på de ångmaskiner som exporterades, sannolikt för att den andra ventilen med vikten var lite för lätt att modifiera. Vikten försvann lätt och när den saknades fanns risken att man tog något annat utan att kolla att vikten stämde. Var föremålet som ersatte den medföljande vikten för tungt öppnade inte säkerhetsventilen som den skulle och då kunde det gå illa. Notera att just säkerhetsventilen kan ha olika gängor och de nya som finns att köpa passar alltså INTE i de äldre pannorna så var rädd om dessa ventiler.

Bra att veta....
Jag har nu fått reda på att vikten som ska hänga på hävarmen på säkerhetsventilen/ångvisslan ska vara EXAKT 25 Gram och dessa vikter är mycket svåra att få tag på så det är bara att plocka fram brevvågen och börja fila själv, dessutom är det exakt samma vikt oavsett maskin eller maskinstorlek.
VAR OCH EN SOM ANVÄNDER DENNA INFORMATION ANGÅENDE SÄKERHETSVENTIER FÖR ANNANS ELLER EGET BRUK OAVSETT SYFTE GÖR DETTA PÅ EGEN RISK, TA INGA ONÖDIGA RISKER, ANVÄND FÖRSTÅNDET, TÄNK EFTER EN GÅNG EXTRA OCH FRÅGA NÅGON SOM VET OM DU ÄR DET MINSTA OSÄKER. JAG TAR INGET SOM HELST ANSVAR FÖR DENNA INFORMATION.
Det finns flera Svenska och utländska firmor som saluför och kan dessa grejer ifall du inte har någon att fråga. Mer info kommer framöver angående detta.

3 kommentarer:

  1. Kul blogg och kul med den där länken till Wilescos katalog!
    Ska kolla in den.
    Jag har faktiskt en D24 i perfekt skick själv. Eller egentligen är den väl min frus eftersom min far fick nys om att hon var förtjust i ångmaskiner.
    Vi ska väl ta o koka igång den nån kväll tänkte jag.
    Var hittar man smörjolja till den? Eller rättare sagt vilken typ av olja ska man använda ?

    Hälsn
    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! kul för att du gillade sidan och att du fick nytta av Wilesco katalogen. Alltid en lite högtid när vattnet hälls på och smörjoljan fylls i lubrikatorn och meta tabletterna tänds, både jag och ungarna tycker detta nästan är en högtid.
      Angående smörjoljan kommer jag inte ihåg vad det stod på förpackningen mer än att det var Wilesco orginal smörjolja. Det var liksom i en lite plaspåse som man fick klippa av toppen på och sedan hälla men det stod Wilesco på. Jag köpte nu senast av Modelljärnvägspecialisten http://www.modellhobby.se/ i Luleå men jag vet att till och med Clas Ohlsson har lite Wilesco grejjer. Jag köpte metatabletter av dom för bara några dagar sedan. Lycka till med ångkokandet
      /Jonas

      Radera
  2. Härligt då ska jag definitivt kolla Classe! Tack!
    Såg faktiskt även att eBay hade original Wilesco smörjolja till mycket rimlig peng. Borde beställa lite på en gång.
    En såg eller en borrmaskin vore kul att koppla till också. :-)

    /Anders

    SvaraRadera