lördag 31 mars 2012

Den svåraste reparationen först. Ångröret del 1

Jag har nu börjat titta på arbetet med ångtryckröret som är det stora problemet. Det är helt enkelt av. Det finns inget som visar varför eller hur men...det är bara att konstatera röret är av och skadat. Troligen genom en fallolycka eller att något tungt ramlat på maskinen som tryckt till och skadat röret och vederbörande tidigare ägare har troligen mixtrat med tänger för att försöka räta upp röret igen. Röret är troligen tillverkad av något som förefaller vara någon form av nickel/koppar legering. Röret är ganska mjukt och tål att böjas med fingrarna i runda fina böjar eller runt en träpinne med lite skyddspapper på men använder man exempelvis en tång ger detta väldigt lätt skarpa kanter som lätt blir en brottanvisning och då spricker röret väldigt lätt och går då helt enkelt av.
OVAN: Ångröret till Wilesco D24 som reservdel. Kan beställas och har reservdelsnummer 1814 och även en skarvhylsa medföljer det är helt rakt nedtill men måste böjas exakt rätt till 90 grader för att passa under maskinplattan.
----------------------------
Detta rör finns som reservdel till Wilesco D24 med reservdelsnummer 1814 men då får man delvis forma den delen som är under maskinen själv ändå (Se bild ovan ). Dessutom finns skarvröret som reservdel och ur detta perspektiv är det inga problem men jag har tänkt ut mitt val av reparation på ett annorlunda vis. Skarvhylsan har en diameter och är tillverkad i ett material som är misstänkt likt bromsrör. Original-röret har en ytterdiameter på någonstans runt 3,55 - 3,60 mm och bromsrör i koppar/nickel har en innerdiameter och ytterdiameter som är väldigt nära skarvhylsans innerdiameter på cirka 3,50 mm. Bromsrör har fördelen att de är konstruerad för att tåla högt väggtryck. Det väggtryck de utsätts för i en bil som bromsrör är långt högre än vad de någonsin kommer i närheten av i en ångmaskin. Dessutom är materialet designat att kunna motstå korrosion och rost.
-------------------

Reparationen påbörjas med att hela pannan och röret plockas isär och inspekteras noga. Wilesco D24 s panna är inte tillverkad i blankpolerad plåt utan har till skillnad från de mindre modellarna en separat panna och det blanka man ser är bara ett blankpolerat hölje. Här syns pannan isärplockad utan skyddshöljet och sidokåporna lösa. Jag har provat att värma lödningen med en butanpenna. Det funkade sådär, det går men inte så bra som jag hoppats för att mjuka upp den "fusklödda" delen av röret in i pannan under förskruvningen. En riktig gasolbännare med lite rejälare låga fungerade bättre.
OVAN: Testade med denna butan penna som fylls med vanlig cigarett tändargas, det funkade väl sådär i ångpannans anslutning. Har man inget annat går det men hyfsat men det är på gränsen om det är mycket lödtenn. OBS MYCKET VIKTIGT Använd skyddsplåtar FLITIGT och MYCKET. För att lyckas mjuka upp den stora mängd tenn som fanns under förskruvningen mot ångpannan krävdes en lite rejälare gasol låga, men detta var på grund av en dålig reparation av rörets panna anslutning som inte finns normalt då anslutningen normalt är skruvad i pannan. Gasolvärme ger blånade och brända ytor samt skadar de andra lödningarna så var noga med att avskärma med plåtar när du värmer och ha lite koll på värmen och lågan så går allt bra.

OVAN Här syns också rörets dragning under maskinen, skadan samt skarvhylsan. allt detta ska tas bort. Som tur är har jag nu konstaterat att det räcker med en vanlig stor 100 watts lödkolv för att lossa detta och det är helt vanlig lödtenn, samma som du löder helt vanliga komponenter med därför är det om möjligt ÄNNU viktigare att ha koll på värmen om du ska mixtra med detta. Skärma av med plåtar under annars skadas färgen, du riskerar att andra lödningar går åt skogen om du inte kollar så värmen inte vandrar för långt på röret när du värmer. Har du bara koll på detta så går detta som en dans även för en amatör som mig.

Har nu konstaterat att man NORMALT då inte behöver gasol eller butan utan det räcker med att man har en rejäl lödpenna om allt är OK i övrigt för att arbeta med detta men i mitt specifika fall behövdes det och det kommer att behövas mer gasol innan arbetet är klart. Jag kommer skriva mer om detta och varför i nästa avsnitt om denna reparation framöver.

Jag kunde ganska snabbt konstatera att det tenn som används i Wilescos maskiner är helt vanlig lödtenn i alla anslutningar och rörskarvar och att det bästa arbetssättet i de andra lödda skarvarna var en helt vanlig rejäl 100 watts lödkolv för 120 spänn från Biltema. Även det nya lödtennet köptes från Biltema, helt vanligt lödtenn, den lite kraftigare och tjockare. Samma som man har när man löder komponenter inga konstigheter alls. Det fungerade kanonfint och smälte ihop mycket fint med vanlig lödkolv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar