Valet av rör för skarvning blir Biltemas 3/16 bromsrör i koppar/nikel artikelnummer 66-499. Ändarna borras ur med ett fint 3,5 borr cirka 10 mm in i vardera ände och vipps har man ett tåligt tryckrör man kan skarva med som originalröret passar perfekt i. Valet av detta rör var av flera skäl, det första var helt enkelt att jag råkade ha sådant hemma. De andra skälen är att de är konstruerade för höga vägg tryck långt högre än en ångmaskin av detta slag någonsin kan uppnå, röret är mycket korrotionsbeständigt och har bra ytor för lödning.OVAN: Här syns röret påträtt på Wilesco D24:ans originalrör. Det gäller att se till att böjen passar exat i hålet för underplattan och till andra röränden. Skyddsplåten under pannan kan utnyttjas för att hålla värme borta från lödskarven om man ser till att få skarven i bra läge i förhållande till plåten. Röret har borrats ur försiktigt till med ett3,5 borr. Detta ger rejält med rörvägg kvar. Vid lödnigen måste man se till att röret går ända in till den punkt man borrat till och använda rejält med silverlod för säkerhets skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar