fredag 13 april 2012

Den svåraste reparationen först. Ångröret del 2

Jag har bestämt mig efter moget övervägande av de olika möjliga tillvägagångs sätt för reparation av ångröret att försöka rädda det gamla röret och skarva detta. Reparationen innebär att rörets skadade båda ändar kapas med en rörskärare av hög kvalitet för att få fina skarvar samt putsa till ändarna med en fin nålfil och sedan får röret en ny kona och modifieras med nya modifierade rörböjar i den ända som går in i ångpannan. Röret är ganska mjukt och kan böjas med handkraft. Den andra änden kommer lödas in i ett kraftigare rör med samma innerdiameter som originalörets ytterdiameter på ca 3,5 - 3,6 mm. Skarven kommer att bli inne under pannan i samma utryme som eldstaden finns och därför krävs hårdlödning i just denna skarv. Valet blir av säkerhets skäl silverlod i denna skarven. Anledningen till detta är att denna typ av hårdlödning kommer stå emot högre värme betydligt bättre och ge god säkerhetsmarginal till skillnad från vanligt lödtenn.

Valet av rör för skarvning blir Biltemas 3/16 bromsrör i koppar/nikel artikelnummer 66-499. Ändarna borras ur med ett fint 3,5 borr cirka 10 mm in i vardera ände och vipps har man ett tåligt tryckrör man kan skarva med som originalröret passar perfekt i. Valet av detta rör var av flera skäl, det första var helt enkelt att jag råkade ha sådant hemma. De andra skälen är att de är konstruerade för höga vägg tryck långt högre än en ångmaskin av detta slag någonsin kan uppnå, röret är mycket korrotionsbeständigt och har bra ytor för lödning.
OVAN: Här syns röret påträtt på Wilesco D24:ans originalrör. Det gäller att se till att böjen passar exat i hålet för underplattan och till andra röränden. Skyddsplåten under pannan kan utnyttjas för att hålla värme borta från lödskarven om man ser till att få skarven i bra läge i förhållande till plåten. Röret har borrats ur försiktigt till med ett3,5 borr. Detta ger rejält med rörvägg kvar. Vid lödnigen måste man se till att röret går ända in till den punkt man borrat till och använda rejält med silverlod för säkerhets skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar